Khamis, Jun 14, 2012

AKU NAK JADI DIRI AKU SENDIRI !

bismillahi awaluhu wa akhiruhu ,
hati ni terdetik , tangan ini berketik , air mata ini menitik #whoaa , bahasa A.Samad Said ni brooo . HAHA ,
okay , back to the feeling .
insya-Allah dan alhamdulillah ,
Allah menitipkan 1 rasa dan ksedaran dalam hati ni , untuk bermonolog bagi pihak org lain
sila baca dengan penuh penghayatan .


DULU saya badar ,
DULU saya sekolah agama ,
DULU saya pakai tudung labuh ,
DULU saya segan nak kawan dgn laki ,
DULU saya yg menghidupkan usrahusrah di asrama ,
DULU , DULU dan DULU .

tapi sekarang ?
bila saya xpunya tarbiyah ,
dan bila saya tak merasakan ingin bersama tarbiyah ,
saya makin jauh kebelakang ,
saya makin mendekati jahiliah .

DULU ,
saya badar kerana saya dipilih ,
saya sekolah agama kerana saya dpt tawaran ,
saya pakai tudung labuh kerana tuntutan pihak sekolah ,
saya segan berkawan dengan laki sebab saya adalah badar ,
saya hidupkan usrah di asrama kerana itukan tanggungjawab seorang badar.

tapi semua tu dulu ,

sekarang ,
saya dah temui jalan hidup saya ,
SAYA NAK JADI DIRI SAYA SENDIRI !
SAYA TAKNAK HIPOKRIT !

jadi , ape pendapat cik puan dan cik tuan yang membaca dgn sepenuh prasaan bagai nak rak tadi ?
ada rasa macam nk pecahkan helmet sapesape ?
atau ,
rasa mcm nak baling selipar kt skrin laptop ?
sabar , tu semua bukan akhlak Rasulullah .. wee ~

tu lah manusia ,
apa yg kita nampak sekarang .
bukan nak kata sekolah agama tu tak elok ,
bertudung labuh tu tak elok .
TIDAK , TIIIIIDAAAAAKKKKK sama sekali #emosi plak tetiba kan . HAHA ,
cuma apa yg sayangnya ,
manusia manusia spesies ni lah(SPESIES YANG NAK JADI DIRI SENDIRI) yg payah nk ditarbiyah .
yang merasakan diri dah cukup hebat ,
yang merasakan diri dah cukup berilmu .
kadang, merasakan mentarbiyyah mereka yang asalnya jahil lebih mudah dari nak mengajak org yg PERNAH BERAGAMA seperti tadi utk kembali ke jalan tarbiyyah .

maka ,
konklusi yg dibuat ,
tudung dipendekkan ,
pakaian adik diguna pakai  #"habis adik nak pakai ape ?" , kata adik pada kakak .
berjalan seiringan dengan lelaki ,
mula adegan tepuk tampar ,
yang duduk hostel ,
tak ingt nk balik bilik meski dah pkul 3-4 pagi atas alasan STUDY .
pirahh bang , STUDY nye sungguh .


ape yang nk dtekankan kt sini ialah ,
pentingnya TARBIYYAH .
jgn bertarbiyyah hny ketika berjawatan , hny ketika sekolah agama ,
tapi , teruslah ditarbiyyah , bertarbiyyah dan mentarbiyyah diri dan masyarakat meski nyawa dah sampai ke pangkal kerongkong .
berbuat lah kerana Allah ,
berlapang dada lah dalam setiap yg diperbuat .
insya-Allah, Allah permudahkan segala urusan
hehe ,
tu je buat masa ni ,
sekadar menghilang kan habuk di BUKU LOG ,
melincirkan perjalanan corat coret cerita .
moga setiap perkataan membawa ibrah pada diri .
salam pagi , :)

2 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam